dinsdag 21 augustus 2018

Citroenplant kweken

Plant zelf citruspitten uit citrusvruchten uit de supermarkt. Kweek je eigen citroenboom, sinaasappelboom, of grapefruitboom uit een pitje! Blijf dan lezen en ontdek hoe je dit fruit thuis kan kweken ! Wat je nodig hebt om je eigen citroenboom te planten en te laten groeien Een citroen.


Het is belangrijk dat je begint met een organische citroen, aangezien de zaadjes van niet organische citroenen niet steriel kunnen zijn.

Kweek ze daarom bij voorkeur in een grote pot of kuip die je bij naderende vorst naar binnen haalt. In een pot is de citroen ook heel geschikt om op een balkon te kweken. Door de intense geur van de citroenplant , blijven vliegen en wespen vaak op afstand.


Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten. Citrusplanten gedijen in ons klimaat prima als kuipplant. Met de juiste verzorging kunnen ze zelfs vruchten vormen.


Hallo, ik heb een citroenplant (durf het nog geen boom te noemen) gekweekt vanuit een pit.

Voorlopig nog geen vruchten, maar hij groeit wel erg hard. Nu ongeveer een jaar oud en staat binnen op de vensterbank in de zon. Ik vraag me af wanneer ik moet beginnen met snoeien. Hij is nu ongeveer 60cm hoog en van onder tot boven allemaal vol met blad. De plant mag in het zonlicht staan, echter, dan droogt deze uiteraard ook sneller uit.


Ik wil proberen een citroenboom te kweken uit een pit. Wat is de beste tijd om die pit in de grond te stoppen? Ook al ben je van plan om maar een citroenboom te kweken , dan is het nog een goed idee om te beginnen met meerdere pitten.


Niet alle pitten zullen ontkiemen en niet alle zaailingen zullen het overleven. Zelf een citroenplant kweken ? Meyer-citroenbomen doen het goed binnenshuis. Dat leg ik je stap voor stap uit in deze blogpost. Wat je vooral nodig hebt is een dlinke dosis geduld.


Ik kweek ze zelf en ook in de winter. Momenteel staan er weer een paar stekken in een fles water tot ze wortels hebben.

Ik zal ze dan weer poten maar verse stekken in grond lukt me ook wel. Ik vind het een sport om deze plant te vermeerderen en kan ze ook niet goed weggooien. Citrusbomen zijn geen makkelijke planten. Ze moeten op de juiste manier gehouden worden om de plant mooi te houden en om lekkere citrusvruchten te kunnen oogsten.


Waar koop je citroenpitten? Al je informatie over het zaaien van citroenbomen vind je hier. Zoals eerder gezegd is het heel veel gemakkelijker (en vooral sneller) om sereh vanuit een stengel op te kweken dan vanuit zaden. En omdat sereh een tropisch gewas en een lang seizoen nodig heeft begin je dus al vroeg.


Zelf start ik vaak al eind januari maar de hele maand februari kan ook nog prima. Ga eerst op zoek naar goede kwaliteit. Citroenbomen zijn er in allerlei maten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.