woensdag 25 maart 2020

Welke kruiden voor nasi

Bereid de nasi zoals je dat gewoonlijk ook doet. In de tussentijd pers je het teentje knoflook en meng je alle ingrediënten door elkaar in een bakje. Bovenstaande kruidenmix is voor een gerecht voor personen.


Kruidenmix voor nasi goreng. Ik ga uit van een gerecht voor personen en zo’n 2– 3gram rijst of mie in totaal. Hoe ik mijn nasi goreng (of bami) verder klaar maak, kun je lezen in dit recept! Afhankelijk van het nasi recept dat je kiest, worden er bepaalde kruiden , groenten en vlees toegevoegd. Voeg bijvoorbeeld gehakt toe of bereid de nasi met kip of kalkoen.


Neem een bij voorkeur granieten vijzel en vul deze met alle kruiden. Hallo Ellen, wij zijn reeds een paar jaar geleden van de toevoeg pakjes afgestapt en proberen zoveel mogelijk alles met verse kruiden te maken. Helemaal toen ik merkte dat een bepaald merk erg zout was geworden.


Maar nu terug naar deze Nasi , dit komt het beste in de buurt van de Nasi zoals mijn moeder die vroeger maakte. In mijn standaard zakje kant en klaar kruiden voor nasi (is voor personen) zitten kcal. Sommige rijstsoorten zijn erg neutraal van smaak, andere weer met een heerlijk aroma, zoals Basmati.


Voor iedere rijstsoort zijn er kruiden en specerijen beschikbaar om zowel de kleur als de smaak in balans te laten zijn met de eventueel bijgeserveerde gerechten. En je zult zien, als je de kruiden eenmaal in huis hebt, de kruiden ook vaker zult gebruiken. In mijn recepten gebruik ik vaak koriander, komijn, kurkuma en gember, dus je koopt de kruiden niet alleen voor dit recept. Je kunt er nog saté bij maken of op het einde hamreepjes mee wokken. Voor nasi is het van belang de rijst vooraf al te koken en goed af te laten koelen.


Wanneer je deze koude rijst nu opbakt, krijg je altijd lekker losse rijst. Hij plakt nu niet meer aan elkaar. Ik neem dus vaak de lassi gekruide nasi rijst. Wil ik een andere nasi maken zoals nasi koening, dan heb ik altijd een zak Surinaamse langkorrelrijst liggen.


Zeker als je toch al een kast vol met kruiden hebt, dan is het al helemaal zo gebeurd! En mocht je deze kruiden nou niet allemaal al in huis hebben, dan zijn er tal van andere recepten waar je deze kruiden in de toekomst voor kunt gebruiken. Bijvoorbeeld een vegetarische bonenschotel, of zelfgemaakte piccalilly. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om je nasi zelf op smaak te brengen met kruiden. Mijn nicht brengt op haar blog Lifesabout regelmatig recepten uit zonder pakjes en zakjes, omdat ze zelf zoutbeperkt moet eten.


Ze maakte gelukkig ook een recept voor nasi. Klik hier voor het recept. Vind je dit soort artikelen met producttips handig?


De nasikruiden van een toko of van Het Blauwe Huis bij Eko Plaza zijn puur kruiden zonder rommel, smaakversterkers of e-nummers, nasikruiden zoals het hoort. Kijk eens bij een toko of de natuurwinkel bij jou in de buurt voor deze fijne, gezonde kruiden. Als het een erg grote paksoi is, kun je eerst de helft in de wok doen. Als het geslonken is, kun je later de andere helft erbij doen. Verbazingwekkend genoeg ging deze reuzenpaksoi bijna helemaal op in onze nasi.


Stap 7: Doe nu de kruiden of boemboe erbij. Wij gebruikten deze keer een nasi goreng-boemboe van de Ekoplaza. Ik eet graag nasi of bami maar buiten dat die zakjes vaak te zout zijn (en bomvol hulpstoffen zitten) vind ik ook de stukjes gedroogde groenten veelal te grof en er niet lekker uitzien. Zo zette ik dus al mijn staafmixer erop als ik het zakje ging weken in heet water. Nu heb ik zelf een mix gemaakt van kruiden.


Is denk ik maar net wat je gewend bent. De welke kruiden voor nasi waar ik bami van maakte werd hier zo ongeveer verslonden. Massala smaakt wel anders dan kerrie maar is niet de grootste noodzaak in het recept. Marlon Sebel december om De kruidenmix is zeker een jaar houdbaar.


Indonesische recepten: zelf nasikruiden of bamikruiden mix maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.