dinsdag 19 februari 2019

Wespennest laten zitten

We besloten de wespen met rust te laten , maar dat was niet vanzelfsprekend Mijn vriend ontdekte het nest zo’n twee maanden geleden en we hebben besloten de wespen met rust te laten. Dat was niet vanzelfsprekend. Bij een eerder wespennest in ons platte dak belde ik mijn vader.


Op ons terrein willen we kinderen toelaten en lekker met onze dieren laten knuffelen. Nu hebben we in het knuffelhok een wespennest zitten die een gat hebben gevonden onder een stopcontact.

Ze gaan hierdoor naar binnen waar een holle ruimte zit. Tot nu toe zijn ze rustig en doen ze ons niets, maar met kinderen is het niet een goede combinatie. Het is niet verstandig om een wespennest in de spouwmuur te laten zitten totdat het vanzelf verdwijnt. Het wespennest zal steeds verder uitdijen.


Omdat de wespen ruimte nodig hebben om het nest verder te laten groeien, zullen ze de isolatie wegvreten en nieuwe openingen zoeken. Een oud wespennest kan inderdaad een lichte geur afgeven, maar de muffe geur kan ook komen door onvoldoende ventilatie. Oude wespennesten kun je gerust laten zitten , ook in de spouwmuur.

In de winter gaan de wespen vanzelf dood en een wespennest wordt nooit voor een tweede keer gebruikt. Daarnet kwamen we erachter dat we in het schuurtje een wespennest hebben zitten , redelijk groot al, een middelgrote ballon ongeveer. We hebben net in het schuurtje staan kijken (het hangt schuin tegen het plafond), en de wespen waren totaal niet agressief. Ik heb er een hekel aan om dieren te laten doden. Iemand wel eens een hommelnest gehad?


Ze vallen me niet lastig en van mij mogen ze blijven zitten tot ze uitvliegen. Nu heb ik gehoord dat ze zelfs beton wegvreten, waardoor ik schade aan de garage krijg waar ik niet bij kan. Dat vind ik natuurlijk minder prettig en ik denk er nu toch over om het nest te laten ruimen.


Wespennest laten verwijderen. Deze dragen beschermende kleding en weten exact hoe ze het best het nest kunnen weghalen. Ook hebben zij hier speciale materialen voor waardoor de klus een stuk eenvoudiger wordt.


Voordat je het wespennest verwijderen kan, moet je eerst de wespen bestrijden. Je kunt daarna het wespennest ook laten zitten. Een niet (meer) actief wespennest kan geen kwaad.


In veel gevallen zitten wespennesten op lastige plekken en levert het wespennest verwijderen veel gedoe op. De overlast van een wespennest komt door de actieve wespen.

Grote wesp laten zitten of de wespenbestrijding bellen? Wat zijn die indrukwekkende grote wespen die je soms ziet? Het zijn hoornaars, ook wel bekend als paardenwesp of hoorntor. Hoewel deze wesp er angstaanjagend uitziet, doet hij weinig kwaad.


Hij is zelden agressief, en zal alleen aanvallen als de kolonie wordt bedreigd. Een wespensteek kan zeer pijnlijk zijn en sommige mensen zijn zo gevoelig voor het gif dat ze afgeven dat ze ervoor naar een arts moeten. Het is dus noodzakelijk een wespennest in uw spouwmuur zo snel mogelijk te laten verwijderen.


Het komt wel eens voor dat mensen een wespennest laten zitten in bijvoorbeeld een spouwmuur. Dat is een slecht plan, want je kunt deze beter zo snel mogelijk verwijderen. Helemaal als je weet dat een wespenvolk erg groot kan worden (± 2wespen). Het jaar daarop komen ze toch niet terug naar hetzelfde nest. Aantal jaren geleden hadden wij ook een wespennest onder de boeiboorden van de garage, gewoon laten zitten niks aan gedaan, jaar daarop hebben we ze niet meer gezien.


Nee, wespen zijn nuttige insecten. Als ze op een plaats zitten waar ze ver van de woning af zitten kan dit geen kwaad ze te laten zitten. Let wel op dat kinderen, kleinkinderen deze plaats weten, anders kan het nog steeds fataal aflopen. Er zit een wespennest in de spouwmuur, als ik het gat dichtstop met kit ben ik er dan vanaf? Je hebt waarschijnlijk de aanvliegroute naar het wespennest gevonden.


Rond deze tijd van het jaar zijn de nesten nog klein, maar ze kunnen snel groter worden totdat er uiteindelijk wel 5. Ik raad je aan het wespennest zo snel mogelijk te laten bestrijden om overlast in de zomermaanden te voorkomen. De onderste klep moet open om bij het nest te komen. Een wespennest is goed in staat zich een gat in je houwerk te knagen. Dat doe ik liever niet zelf. En het nest zit te direct in mijn leefomgeving om het te laten zitten.


Vraag 2: hoe giftig zijn de bestrijdingsmiddelen? Kijk, als het wespennest in de grond ergens diep in de struiken zit , heb je er waarschijnlijk niet zoveel last van. Dan is het ook niet erg noodzakelijk om het wespennest te laten bestrijden, zolang je het wespennest maar vermijdt.


Is er echter regelmatig activiteit rondom het wespennest , dan moet je toch eens een professionele bestrijding.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.